středa 17. října 2012

Přehlídka klientů aneb CRM pokaždé jinak

Je zajímavé sledovat, jak se aktuální trendy v IT vyvíjejí a jak se odrážejí i v podnikovém software. Donedávna bylo hlavní devizou řešení Microsoft Dynamics CRM jeho přirozené začlenění do uživatelského rozhraní Microsoft Outlook. Prostě se předpokládalo, že většina obchodníků sedí u svého počítače nejčastěji nad svou poštou.

Jako samozřejmost bylo přitom bráno uživatelské rozhraní v internetovém prohlížeči. Menší nevýhodou je sice doposud nutnost použití jediného prohlížeče, a to Microsoft Internet Exploreru, ale jednak si na to uživatelé v podnikovém prostředí rychle zvyknou a jednak by se měla do konce tohoto roku paleta možných prohlížečů rozšířit i o Google Chrome, Mozilla Firefox a Safari na Applu. Mě osobně toto rozhraní doteď nejlépe vyhovuje.
Málo uživatelů ale zná a používá zjednodušené rozhraní Mobile Express pro libovolný prohlížeč a formát malých obrazovek mobilních telefonů. Je přitom standardně k dispozici na adrese url_vaseho_CRM/m. Toto rozhraní je určeno spíše pro čtení, zadávat data lze poněkud omezeně. I tak je ale slušně konfigurovatelné a hlavně funguje naprosto na všech přístrojích, na všech prohlížečích.
Trendem doby je ale atomizace IT (někdy se užívá také conzumerizace IT, to je ale ještě nepěknější nečeské slovo), stručně řečeno odklon od velkých komplexních aplikací a přístupu k nim pouze z výkonných počítačů s velkým monitorem. Svět se dnes vybavuje spíše chytrými mobily a tablety a kdovíjaká zařízení teprve přijdou. Pro tento svět je už teď k dispozici široká nabídka. Doposud mobilní klienty pro Microsoft CRM vytvářely a prodávaly jednotlivé samostatné firmy z řad Microsoft partnerů. Nabídka je celkem široká a já mohu z vlastní zkušenosti doporučit např. Resco CRM. Nedejte se zmást jejich webem, firma je ze Slovenska ale mobilní řešení opravdu umí.
Jednoduché a přehledné uživatelské rozhraní vynikne zejména na mobilu vybaveném GPS modulem, kde je velmi přirozeně napojeno na mapy.
Výhodou je hlavně zcela bezplatná aplikace pro práci se standardními CRM entitami i snadná cesta přechodu na placenou variantu s možností jakýchkoliv specifických customizací.
Přímo od výrobce je pro platformu Windows Phone určena aplikace Activity Feeds, kterou je možné stáhnout z Windows Phone Marketplace. Aplikace umožňuje nejen náhled na vybrané aktuální informace z CRM na stránce "Co je nového", ale umožňuje vyhledávání a náhledy dalších informací (kontakty, zájemci, případy atd.). Přestože neumožňuje aktualizaci dat, může být přístup k informacím pro uživatele v terénu velmi cenný.
Co nás teprve čeká a co otevře zcela nové pole působnosti pro IT firmy, jsou Windows 8. I jejich architektura a uživatelské rozhraní předpokládá spíše tvorbu různých specializovaných aplikací, které se budou jako skládačka prolínat se standardními funkcemi Windows 8 v jeho moderním dlaždicovém uživatelském rozhraní (dříve nazývané tzv. Metro styl). Windows 8 spatří oficiálně světlo světa 29. října ale už teď vývojáři po celém světě připravují aplikace v jeho stylu, a to i pro CRM. CRM klient pro Windows 8 by měl být k dispozici nejpozději do poloviny příštího roku.
Zatím alespoň malá ochutnávka vzhledu Dynamics aplikací nad Windows 8:




Žádné komentáře:

Okomentovat